Two Dutch girls taking on Texas - Reisverslag uit Norman, Verenigde Staten van Anne Wildeman - WaarBenJij.nu Two Dutch girls taking on Texas - Reisverslag uit Norman, Verenigde Staten van Anne Wildeman - WaarBenJij.nu

Two Dutch girls taking on Texas

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 November 2015 | Verenigde Staten, Norman

Alweer meer dan een maand geleden dat ik iets heb geschreven.. Na veelvuldig aandringen van mama schrijf ik dan toch maar een berichtje (grapje mam :p)
Zoals velen misschien al op mijn Facebook hebben kunnen zien aan de vele foto's en check in's in verschillende steden (of gewoon al hebben gehoord) was de afgelopen 12 dagen mijn vriendin Yelit op bezoek bij me in Oklahoma. Enorm lief en een welkome afwisseling na al het vele studeren dat je hier moet doen. In 12 dagen hebben we veel van de campus, Oklahoma en Texas gezien. Natuurlijk hebben we de campus vele malen overgelopen, zijn we naar een football game geweest (die OU overigens makkelijk heeft gewonnen, BOOMER SOONER!). Verder hebben we ook een roadtrip door Texas gemaakt en ik kan eerlijk zeggen dat dat een van de gaafste dingen is die ik ooit heb gedaan. We hebben veel drive thru's en andere fastfood restaurants gezien en mega trucks en SUV's op de weg ontweken. Afgelopen dinsdag vertrokken we, eerst naar de Walmart om inkopen te doen en dan door naar Dallas. We hebben in vijf dagen drie grote steden in Texas gezien: Dallas, Austin en San Antonio. Het was geweldig om te doen, maar ook spannend af en toe. Het rijden gaat hier (in ieder geval in Oklahoma en Texas) heel anders dan in Nederland. De wegen zijn veel breder door de enorme auto's, "normale" auto's zie je hier nauwelijks, het zijn vooral enorme pick up trucks en SUV's en vrachtwagens zijn ook 3 keer groter en breder dan die wij kennen. Die halen je overigens wel met 120 km per uur in op de snelweg.. Benzine is hier, gelukkig, wat minder duur dan in Nederland. Je vult je tank voor ongeveer €30, daar kunnen we nog wat van leren..
Texas is voor Nederlanders natuurlijk wat bekender dan Oklahoma maar voor zover ik weet nog geen razend populaire vakantiebestemming wat het naar mijn idee alleen maar leuker maakt om het te bezoeken. Ik kom heus nog wel in New York, LA en Miami maar ik kan me best voorstellen dat ik onder andere omstandigheden Texas eerder had overgeslagen. Pas wel op: Ik ben inmiddels wel zover ingeburgerd in Oklahoma dat je onder geen beding kan zeggen dat Texas leuker/mooier/beter is dan Oklahoma, daar kom je bij mij ook echt niet mee weg...
Texanen zijn trots op hun staat, overal is niet alleen de Amerikaanse vlag maar ook de Texaanse vlag met de lone star te zien. Dallas is natuurlijk bekend (of berucht) om de dood van president Kennedy, het museum op Dealey Plaza hierover was ook echt indrukwekkend. In Austin is de toeristische trekpleister natuurlijk het State Capitol wat het gezegde Everything is bigger in Texas waarmaakt (het is het grootste State Capitol in het land) en wat ook weer verwijst naar de tijd waarin Texas zijn eigen republiek was. San Antonio ligt echt in het zuiden van Texas, en de riverwalk zorgt er echt voor dat het voelt alsof je even niet meer in de U.S. bent. Enige nadeel aan de trip, de laatste avond, terwijl we ons al hadden lekker gemaakt met het idee van ons eigen bed en een warme douche na een lange avond rijden, vielen de achterlampen uit. Het is sowieso niet zo'n slim om dan 's avonds laat nog te rijden maar de snelwegen hier hebben ook geen verlichting dus dat hielp ook niet. (Uiteindelijk de dag erna wel weer in good ol' Norman teruggekomen).
Als afsluiter (en wat voor een..) zijn we nog naar een Thunder Game geweest. De Oklahoma City Thunder (het basketbalteam van Oklahoma) speelt in de NBA (de beste league voor basketbal, ja dat moest ik ook van tevoren opzoeken) en speelde tegen de Boston Celtics. Ze hebben uiteindelijk verloren maar het was enorm gaaf om mee te maken. De sfeer is heel leuk maar wel anders dan bij een football wedstrijd. Het is hier bijvoorbeeld heel normaal om niet in de kleuren van de OKC Thunder te komen maar voor en in het stadium zijn wel allemaal dingen geregeld. Het is een ervaring die je meegemaakt moet hebben ook al snap je net zoals ik nog minder van basketbal dan van football (en dat is vrij weinig).
Deze week hebben we een paar dagen vrij vanwege Thanksgiving wat vandaag wordt gevierd. Ik ben uitgenodigd door Ellen en haar familie om het met hen te vieren. Veel exchange studenten gebruiken deze tijd om een extra tripje te maken maar ik vind het juist wel heel gaaf dat ik Thanksgiving echt ga meemaken. Wat we precies gaan doen weet ik nog niet maar ik zal het morgen wel zien. Volgende week wordt er al voorzichtig begonnen met tentamens en paper, verder heb ik ook nog maar twee weken lessen. Over minder dan vier weken ben ik alweer terug in Nederland, ik vind het maar een raar idee.. Aan de ene kant heb ik er zin in om iedereen weer te zien en aan de andere kant ga ik het leven hier ook wel missen. Maar voordat ik terugvlieg zal ik nog een keer mijn blog updaten en ik denk dat ik dan sentimenteel genoeg zal zijn dus ik hou er voor nu maar even mee op.

Veel liefs uit 'Murica

  • 26 November 2015 - 12:58

    Gaby Hoogewerff:

    Hoi Anne,
    wat een heerlijk verhaal van je. Leuk dat je een lekker reisje met de auto kon maken! Hoe moeilijk je het soms ook vind/vond, ik lees ook dat je het enorm leuk hebt naast het harde leerwerk. En net wat je zegt, je hebt nu steden en natuur gezien die je niet zo gauw weer zult opzoeken want als je van hieruit reist zijn het zeker de eerste keren vaak de bekende plekken die jij al noemt die je bezoekt.
    Nou, een fijne Thanksgiving dan nog!!
    Veel plezier de laatste weken en succes met het leerwerk. Geniet er toch maar goed, van want voor je het weet zit je weer hier en er is 1 ding dat je zeker zult gaan missen: het weer! maar ach, een lekkere Hollandse winter is eigenlijk ook wel leuk.
    Groetjes Gaby.

  • 26 November 2015 - 16:43

    Opa:

    Bedankt voor je mooi verslag je bent al mooi ingeburgerd in oklahoma zo te lezen de tijd vel liefs van opa xxxbubbbbbschiet al mooi op over vier weken ben je alweer thuis hier is alles prima gisteren heb ik nog bezoek van je moeder gehad was erg leuk ik wens je nog enkele prettige weken in Oklahoma

  • 26 November 2015 - 16:45

    Karin:

    Ha Anne,
    Wat leuk om te lezen dat je zo'n mooie tijd hebt gehad samen met je vriendin. Geniet nog van de laatste weken in de USA. Succes met je tentamens . Lieve groeten, Karin

  • 26 November 2015 - 19:47

    Janneke Van Stijn:

    dag Anne

    wat heb je weer een leuk verslag geschreven!!
    en aan de foto's te zien hebben jullie het super leuk gehad samen.
    weer een geweldige ervaring.
    en nu dan de thanks giving, weer iets wat wij in Nederland niet kennen.
    we wensen je nog een paar fijne weken, en veel succes met je tentamens.
    lieve groet tante Janneke

  • 28 November 2015 - 12:13

    Hilma:

    Lieve Anne,
    Opa Hans en ik hebben weer genoten van je belevenissen!
    Ik krijg gelijk zin om naar je toe te vliegen! Maar dat doe ik Hans niet aan! Zet 'm op met de laatste maand en we zien elkaar zeker weer in 2016!
    Succes met je tentamens en sterkte......!!!!!!
    Dikke knuffel van ons uit Brummen.

  • 04 December 2015 - 10:55

    Sylvia:

    Hoi Anne,

    Wat een mooi reisverhaal, en wat heb je weer een avontuur beleefd. Sommige dingen nu misschien niet leuk maar straks worden dat de mooie "sterke" verhalen over jouw tijd in de VS.
    We zijn druk met de Sint met of zonder zwarte, gekleurde Pieten. Daarna vlug de kerstboom weer in huis. In Oklahoma zal het al wel helemaal in de kerstsfeer zijn met de belachelijke gekleurde lampjes.... Nog maar drie weken en het avontuur zit er op meid. Pak de mooie dagen, momenten voordat je weer in het kleine Nederland komt. Dikke knuffel Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 23 Juli 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 4643

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 21 December 2015

Studeren in Oklahoma

Landen bezocht: